نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه
نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه

دکتر شکیب : کمیسیون ماده 100 شهرداری تبدیل به کانون متخلفین ساخت و ساز شده است

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت وگو با laquo;وطن امروز raquo;: اگر طرح جامع تفصیلی ملاک عمل باشد، نیازی به فعالیت کمیسیون ماده 100 نخواهد بود کمیسیون ماده 100 از سال ها قبل تبدیل به مهم ترین منبع درآمد شهرداری های کشور شده است و متخلفان و قانون گریزان می توانند با توسل به راه های فراری که در این کمیسیون پیش بینی شده، تخلفات ساختمانی خود را با پرداخت جریمه های سنگین جبران کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی به نقل از روزنامه laquo;وطن امروز raquo;، به رغم هشدارهای متخصصان و کارشناسان در سال های گذشته درباره تهدیدات و خطرات ناشی از آرا و جریمه های کمیسیون ماده 100 شهرداری، این روند فسادبرانگیز همچنان ادامه دارد؛ روندی که خطیب نماز جمعه تهران آن را شجره خبیثه نامیده است و سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز آن را منشأ ناپایداری سازه ها و عامل حوادثی همچون متروپل آبادان می داند. پس از وقوع حادثه تلخ فروریختن برج متروپل آبادان، توجهات بار دیگر به سمت کمیسیون های ماده 100 رفته است اما برخی کارشناسان معتقدند که مقابله با چنین معضلی به این سادگی ها امکان پذیر نیست. در همین باره، برخی نمایندگان مجلس اظهاراتی مبنی بر اصلاح ماده 100 قانون شهرداری ها داشته اند. عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی از اختیار قانونی کافی برای توقف عملیات ساخت وساز برخوردار نیست. از این رو کمیسیون عمران مجلس در اصلاح ماده 100 قانون شهرداری ها و اصلاح قانون نظام مهندسی به این موضوع توجه کرده و اختیار ناظران را افزایش داده است. همچنین محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به محرز بودن تخلفات برخی دستگاه ها در حوادثی همچون متروپل، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ها و نظام مهندسی، ضمانت های گزارش نظام مهندسی را افزایش دهیم.سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به خبرنگار laquo;وطن امروز raquo; گفت: معضلات کنونی در کمیسیون ماده 100 شهرداری ها بدون رعایت کامل طرح تفصیلی قابل حل شدن نیست. به این معنا که اگر می خواهیم با آسیب ها و تهدیدهای حوزه ساختمان مقابله کنیم باید طرح تفصیلی را ملاک قرار دهیم و حتی اگر طرح تفصیلی اشکالاتی دارد، آن را برطرف کنیم. دکتر حمزه شکیب تصریح کرد: من نمی خواهم با محوریت تهران صحبت کنم، بلکه کل کشور را مدنظر دارم. هر یک از شهرهای ما یک طرح تفصیلی دارد که بر اساس آن برای هر پلاک، تعیین تکلیف می شود. مثلا سطح اشغال و تعداد طبقات در این طرح مشخص شده است و نباید فراتر از آن ساخت و سازی انجام شود. وی ادامه داد: اگر اراده ما بر اجرایی شدن طرح تفصیلی است، اصلا نیازی به وجود کمیسیون ماده 100 شهرداری نداریم اما اگر قرار بر عدم اجرای این طرح و نادیده گرفتن آن باشد، در این صورت تصمیم گیری درباره ساخت وسازهای مشکوک به سطح مناطق شهرداری های کشور می رود. سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: روند کنونی فعالیت کمیسیون های ماده 100 شهرداری موجب بروز مشکلات ریشه دار و بزرگ در کشور شده است. متاسفانه ناپایداری بسیاری از سازه ها که بعضا شاهد فرو ریختن آنها هستیم، از همین کمیسیون ناشی می شود. وی گفت: چاره ای جز این نداریم که معضل سازه های مشکوک و ناپایدار را از همان منشا حل کنیم و اجرای طرح تفصیلی را مرجع و ملاک قرار دهیم و اگر طرح تفصیلی برخی شهرها مشکلاتی دارد یا قدیمی شده است، باید برای اصلاح آن اقدام شود. اگر طرح تفصیلی ملاک تصمیم ها باشد، طبیعتا تخلفات کاهش می یابد و مهندسان ناظر نیز به سمت تخلف سوق داده نمی شوند. شکیب افزود: علت وقوع حوادثی همچون متروپل این است که ضوابط مهندسی و محاسباتی از طریق کمیسیون ماده 100 شهرداری ها بر هم می خورد. به نظر من، وزارت کشور متولی این موضوع است و باید برای اصلاح وضعیت موجود وارد عمل شود. همچنین رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تخلفات بابت ساخت وسازهایی که فراتر از اصول تعریف شده انجام شود بی تردید باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و چنانچه ساخت و ساز در طرح تفصیلی مناطق شهری برخلاف قواعد و مقررات لازم انجام شود بدون اغماض باید تخریب شود، چرا که توجه به رعایت تراکم ساختمان از مهم ترین ارکان استحکام ساختمان محسوب خواهد شد.


نویسنده : روابط عمومی

نظرات 0